En
la societat actual des que som petits sabem què significa patir
ceguesa: “es coneix amb aquest nom la pèrdua total i/o parcial del
sentit de la vista”. Però... ens hem preguntat mai quines són
les seves conseqüències quan les vius en primera persona? De quins
mitjans disposen les persones que la pateixen? No hi ha dubte que els
lectors de pantalla han estat un instrument que ha marcat un abans i un
després en la qualitat de vida de les persones cegues.
Un lector de pantalla és
una aplicació programari que tracta d'identificar i interpretar allò
que es mostra en pantalla i que permet a les persones cegues o amb greus
problemes de visió emprar un ordenador. Es tracta doncs, d'un software
que permet la utilització del sistema operatiu i les diferents
aplicacions mitjançant un sintetitzador de veu o amb una línia Braille que “ llegeix i explica” el que es visualitza a la pantalla.
El cas d'en Pol
Un
exemple sobre l'ús i el funcionament dels lectors de pantalla és el cas
d'en Pol,un noi de dinou anys normal com qualsevol altre. És d'Andorra,
concretament d'Escaldes d'Engordany i estudia batxillerat. El que
diferencia al Pol de la resta dels seus companys es que pateix ceguesa,
desde que tenia sis mesos.
En Pol, com moltes altres persones que pateixen ceguesa, fa un ús habitual de les TIC
(facebook, twitter, gmail tuenti...), tot i que també utilitza
l'ordinador com a element de treball en diversos àmbits: laboral,
acadèmic i també lúdic. Però, quin procés s'ha seguit per què això fos
possible? Per respondre a aquesta pregunta cal tenir en compte vàries
qüestions: quin és el context social en què es desenvolupa? I el
tecnològic? Quina és la causa de la seva patologia? Quina ha estat la
seva evolució?
Context social
En
Pol, viu a Escaldes d'Engordany, una de les set parròquies d'Andorra,
tot i que estudia al Insitut Sant Ermengol, de la pàrroquia Andorra la
Vella. Això implica que utilitza el transport públic com qualsevol altre
nen que va a l'escola, l'única diferència és que degut a la seva
ceguesa els seus progenitors sempre l'acompanyen fins a la parada de
l'autobus.
A
Andorra, existeix un col·lectiu de discapacitats del país fa anys que
treballa per millorar les condicions de vida. Al llarg dels anys s'ha
evolucionat molt pel que fa a ala qualitat de vida i a l'integració de
les persones que pateixen algun tipus de discapacitat, tot i que encara
hi ha molt camí per fer per a una integració total.
Exceptuant
algun cas particular, actualment tothom pot anar a l’escola del sistema
que vulgui i se li garanteixen els mitjans perquè pugui educar-se en
igualtat.
Evidentment
hi ha infants amb discapacitats psíquiques severes que no aprendran mai
a llegir o escriure, però sí que poden treure partit del pas per
l’escola en adquisició de coneixements i d’hàbits, en socialització i en
autonomia personal .
L' Observatori Social d'Andorra
és l'encarregat d' informar i documentar, donar publicitat i avaluar
els aspectes relacionats amb la situació social andorrana.
Context tecnològic
Actualment,
ningú es sorprèn de la quantitat d'informació que rebem en qüestió de
minuts i de qualsevol part del món, així com realitzar
vídeo-conferències amb persones que es trobin a milers de quilòmetres de
distància, descarregar-se una cançó, treballar en equip per un treball
de l'escola o inclús treballar des de casa conectat a l'ordinador.
Les
possibilitats actualment són gairebé infinites, i és inqüestionable que
això ha suposat canvis en el dia a dia de la societat. Aquests canvis
que s'estan produint és el que es coneix amb el nom de societat de la
informació.
Ara
bé, cal tenir en compte que la meitat de la població mundial no té la
possibilitat d'accedir a una línia telefònica i més del 85% no ha
utilitzat mai Internet.
L'analfabetisme digital és una barrera pel desenvolupament de moltes activitats laborals i socials, les persones tenen una menor utilització de les TIC, per aquest motiu tenen un major risc d'exclusió social. Davant d'aquest problema, és lògic preguntar-se: si aquesta nova forma de vida, subordinada a la informàtica, provoca desigualtats, és realment un benefici? Aquest és l'etern debat en què ens trobem avui en dia, hi ha qui defensa que els beneficis són molts en comparació als danys que pot ocasionar aquesta bretxa digital.
Tenint en compte la seva problemàtica, en Pol corria el risc de patir dos tipus d'exclusió: d'una banda podria haver patit exclusió digital i per l'altre exclusió social,
però no ha estat així, ja que ha rebut l' orientació professional
necessària i ha utilitza l'ordinador com a principal eina de treball,
com fan la resta dels seus companys de classe i de joves de la seva
edat. Això no vol dir que no hagi tingut dificultats a l'hora d'accedir a
la xarxa, és evident que hi ha dificultats tècniques, però ha pogut
superar-les.
Causa de la problemàtica
Tot va començar quan en Pol tenia sis mesos i se li va detectar un tipus de càncer anomenat retinoblastoma bilateral. Es
tracta d'un tumor maligne més comú en els nens generalment menors de
sis anys, i afecta per igual a nens i nenes de totes les races. Quan el
tumor es presenta a un sol ull, se li denomina retinoblastoma
unilateral, quan succeeix a ambdós ulls rep el nom de bilateral. Aquest
és el cas d'en Pol.
Un
cop es va notificar que era invident a l'hospital, és a dir, a través
d'un diagnostic mèdic, el propi centre hospitalari va fer un avís a la
delegació territorial de la ONCE
( Organització Nacional de Cecs d'Espanya) més propera per tal
d'efectuar els tràmits d'afiliació. Com que en el seu cas, era un infant
nonat,el van derivar a un CRE, és a dir, a un centre educatiu que
s'encarrega de dur a terme les primeres estimulacions.
Conseqüències
Gràcies
a l' ONCE i a l'ajuda rebuda al seu institut, en Pol va tenir una
infància com qualsevol altre nen a l'àmbit educatiu, tot i és evident
que amb més esforços i reptes a superar. Quan en Pol ja era més gran,
tenia altres necessitats que fins ara no considerava essencials (
relacionar-se amb altres persones és una d'elles). Des de la CRE-ONCE
, el van orientar sobre les opcions que tenia per tal d'utilitzar
l'ordinador de la forma més senzilla possible. Va ser aleshores quan per
primera vegada va descobrir en què consistia un lector de pantalla i
quines altres eines informàtiques tenia al seu abast i que es troben
dins del que es coneix com a tiflotecnologia.
Us a kedat molt be el treball, anims
ResponEliminagràcies ingrid
EliminaPrimer de tot, felicitats pel vostre treball de cerca, considero que és molt interessant aquest tema i què menys que felicitar a les persones que han fet possible que en Pol hagi pogut tenir una vida més fàcil. Considero que el mon de la tecnologia és il·limitat i que, sincerament, mai em deixarà de sorprendre. Qui ens diria que arribés a existir la tiflotecnologia i que pugués donar la oportunitat de que aquestes persones, com en Pol, puguin obrir-se i descobrir els privilegis de la tecnologia ofereix.
ResponEliminaM'ha agrdat força aquest treball i el seu tema. Jo penso que com més avenços tecnològics hi hagin també apareixeran mètodes perquè persones com en Pol puguin tenir les mateixes oportunitats que qualsevol
ResponEliminaEn pol és un exemple a seguir! una entrada apassionant, que t'enganxa des d' un principi.
ResponEliminaMolt bé!
ResponEliminaPerfecte felicitats pel teball.-
ResponEliminaestupendo! bonisim treball, fanastica recerca.
ResponEliminaM'ha encantat. I m'ha emocionat molt veure com ara es dóna importància a una necessitat tant essencial i necessària com és el poder relacionar-se amb altre gent. Bravo!!!!
ResponEliminaL'he trobat molt interessant. Sabia que la tecnologia havia avançat molt, però no sabia que existia la tiflotecnologia
ResponEliminaCom que l'hem trobat molt intetessant, hem publicat l'enllaç al bloc "Educador@s de Girona del Col•legi d'educadores i educadors socials de Catalunya (CEESC) http://educadorsdegirona.blogspot.com.es/2013/11/en-pol-el-noi-que-va-poder-llegir-sense.html
ResponEliminaMoltíssimes gràcies per fer difusió!! La veritat és que estem molt satisfets al veure que la gent es preocupa i s'implica perquè tots disposem de les mateixes oportunitats a través de la tecnologia. Pròximament, la segona entrada, esperem que li agradi
Elimina